OBEC STRUŽNICE
Odkládání komunálního odpadu z nemovité věci v roce 2025
a
přihlášení majitele nemovitosti k místnímu poplatku za objednanou kapacitu soustřeďovaných prostředků
Od 1. 1. 2025 nabývá v platnost nová 0becně závazná vyhláška obce Stružnice o místním poplatku za odkládání komunálního odpadu z nemovité věci.
Předmětem poplatku je odkládání směsného komunálního odpadu z jednotlivé nemovité věci, zahrnující byt, rodinný dům nebo stavbu pro rodinnou rekreaci, která se nachází na území obce.
Základem pro určení výše poplatku bude kapacita sběrných nádob na směsný komunální odpad evidovaných k dané nemovitosti.
Pro každého vlastníka nemovitosti či společenství vlastníků jednotek se v nové vyhlášce nic závratného nemění. Je pouze třeba, aby se vlastník přihlásil pomocí přiloženého formuláře k odkládání komunálního odpadu a aby si na základě vlastního uvážení zvolil velikost nádoby a četnost jejího odvozu (přistavěním nádoby). Vlastník přitom přihlíží k počtu osob bydlících v dané nemovitosti.
Základní pravidla:
- Základem dílčího poplatku je kapacita soustřeďovacích prostředků pro nemovitou věc na odpad za kalendářní měsíc v litrech připadající na poplatníka.
- Sazba poplatku činí 0,75 Kč za litr, (1 svoz 120 litrové popelnice stojí 90,- Kč, 60 l pak 45,- Kč).
- V současné době jsou k dispozici očipované nádoby o velikosti pouze 120 litrů. Kdo má zájem o menší nádobu o velikosti 60 litrů, může ji vybrat zaškrtnutím nádoby ve formuláři.
- V průběhu roku není možné změnit objem nádoby, proto pečlivě zvažte změnu velikosti nádoby. (Kdo chce menší popelnici, musí vrátit tu současnou větší na OÚ. Vlastník nemovitosti nemůže mít obě nádoby). V současné době máme všichni očipovanou 120 l nádobu.
- Platba za odpad za rok 2024 bude vybírána v roce 2025, platba za rok 2025 bude vybírána v roce 2026 a tak dále.
- Vyplněný a podepsaný formulář pro evidenci plátce odpadů je třeba doručit na Obecní úřad ve Stružnici v úřední dny nejpozději však do 18. 12. 2024. (Krátký termín je zvolen s ohledem na včasné objednání 60 litrových nádob u svozové společnosti pro případné zájemce).
- Při předání formuláře obdržíte modrou nálepku s označením roku 2025. Nálepku vylepte na odpadovou nádobu jen v případě, neměníte-li 120 l za menší. Při volbě menší nádoby, to je 60 litrové vyčkejte na přidělení očipované menší nádoby, kterou následně polepte nálepkou. Nádoby, které nebudou označeny modrou nálepkou roku 2025, nebudou od nového roku vyvezeny, i když budou přistavěny ke svozu.
Zákon o odpadech určuje plátce a poplatníka
„Poplatníkem je každá fyzická osoba, při jejíž činnosti vzniká komunální odpad. Plátcem poplatku je vlastník nemovitosti, kde vzniká komunální odpad. Jde-li o budovu, ve které vzniklo společenství vlastníků jednotek podle zvláštního zákona, je plátcem toto společenství. Plátce poplatek rozúčtuje na jednotlivé poplatníky.“
Každý majitel nemovitosti zapojen do odpadového hospodářství, je povinen podat správci poplatku (obecnímu úřadu) ohlášení nejpozději do 15 dnů ode dne kdy nabyl postavení plátce poplatku, viz přiložený formulář.
Majitel nemovitosti je povinen nahlásit každou změnu údajů v ohlášení do 15 dnů.
Další důležité informace:
- svoz je nadále TÝDENNÍ - popelnice se sváží každou středu,
- sváží se všechny nádoby bez rozdílu jejich zaplnění, které jsou ve svozové trase, proto pokud nechcete nádobu vyvézt, nesmí zůstat v jejím dosahu nebo musí být zamčena!
- splatnost poplatku za odpad je do 31. 3. následujícího roku.
Podnikatelé – fyzické i právnické osoby jsou povinni mít uzavřenou smlouvu na tříděný a komunální odpad se společností, která odpad sváží. Obec v tomto směru danou společnost nenařizuje, rozhodnutí je čistě na podnikateli.
2025 Formulář pro evidenci plátce odpadů Stružnice 2025 v3(1).xlsx Typ: XLSX dokument, Velikost: 16.53 kB